CHIA semínka – poklad Aztéků

CHIA semínka – poklad Aztéků

Malinká semínka chia pochází z rostliny šalvěj hispánská, která se původně již před 4000 lety vyskytovala v jižní a střední Americe. Díky svým vynikajícím vlastnostem nese přezdívku „poklad aztéckých běžců“. Chia semínka mají hydrofilní povahu. Tzn., že na sebe váže vodu, která během pár minut obalí semínko gelem. Takto vodou nasáknutá semínka skvěle hydratují tělo zevnitř. A právě proto byl aztéckými běžci považován za poklad. Aztékové si cenili semínek natolik, že v období kolem roku 900 př. n.l. jimi platili.
Semínka díky svým hydrofilním vlastnostem snižují hladinu krevního cukru. Gel, který utváří, pomáhá pomalejšímu uvolňování sacharidů a k jejich přeměně na glukózu. Proto je tato potravina vhodná pro diabetiky. Pro zajímavost ještě zmíním, že nasáknutím vody, dokážou semínka zvětšit svou hmotnost až 10x.Prokázány byly i pozitivní účinky na kardiovaskulární systém. Může za to obsah omega 3 mastných kyselin.
Chia semínka obsahují množství antioxidantů a rozpustné vlákniny, které je třeba pro správné zažívání a při redukčních dietách či detoxikaci. Z minerálních a stopových prvků dominují vápník, hořčík, železo, zinek, fosfor, mangan.

Pozitivní účinky pro lidské tělo:
  • příznivě ovlivňují kardiovaskulární systém a nervovou soustavu
  •  snižují hladinu krevního cukru a špatného cholesterolu
  •  regenerují tkáně (podpora pro děti, při rekonvalescenci po úrazech, pro těhotné a kojící ženy)
  •  díky hydrofilní povaze hydratují tělo a pokožku
  •  zdroj energie pro sportovce a celkově pro osoby fyzicky vytížené (1 polévková lžíce 30 minut před sportovním výkonem)
  •  vápník působí proti osteoporóze
  •  zlepšují kvalitu nehtů a vlasů
  •  podpora metabolismu
  •  vhodné pro doplnění všech makroživin (bílkoviny, sacharidy, tuky) a to i pro děti a těhotné ženy
  •  zdroj B12 – cenný doplněk stravy pro vegetariány

Semínka by ve větším množství neměli užívat osoby s nízkým krevním tlakem anebo ti, kteří užívají léky na ředění krve.
Semínka můžeme nechat půl hodiny nasáknout ve vodě ochucené limetou a mátou anebo je přimíchat do ovocných šťáv. Můžeme je zapéct do pečiva a krekrů, smíchat s jogurtem a ovocem. Semínky můžeme posypat obilné kaše, saláty…zkrátka se hodí téměř kamkoliv. Navíc je bez lepku.
Denně se doporučuje sníst 2 lžíce semínek.



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *